Page content

De ABC model, veranderen hoeft niet moeilijk te zijn, een video

article content

De ABC model, veranderen hoeft niet moeilijk te zijn, een video

Het ABC model is een heel pragmatische manier van denken, namelijk hoe krijg je meer controle op de emoties die vaak de boventoon voeren?
Het ABC model van RET komt voort uit de cognitieve psychologie van Ellis en bestaat uit de volgende onderdelen:
A: activating event
B: belief of overtuiging
C: consequences vvan gevoelens en gedrag.
D: Dispute of uitdaging.

Het beste kan het ABC model gedemonstreerd worden met een casus.

CASUS van het ABC model

Joris ( nickname) is een man van 32 jaar die zich een half jaar geleden bij mijn praktijk aanmeldde.

Joris was een jaar geleden daarvoor werkloos geworden en meldde zich toen bij het UWV om een WW uitkering aan te vragen. Tevens vroeg hij hulp om te re-integreren, nadat hij al vergeefs diverse keren had gesolliciteerd ( A: Gebeurtenis) Hij heeft de overtuiging na diverse sollicitaties  verricht te hebben dat niet iedereen op hem zit te wachten ( B van believe, gedachten)

Elke keer als hij solliciteert, zegt hij bij voorbaat als dat het toch geen zin heeft. Hij doet het wel,  omdat het volgens het UWV gewoon moet. (B: gedachten/gevoel). Hij merkt bij zichzelf dat zijn hoeveelheid sollicitaties langzamerhand afneemt omdat hij niet of nauwelijks wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek (gedrag) en heeft voelt zich rot daaronder (gevoel),  Zijn gedachten zijn nu sterk gekleurd met de ervaringen die hij tot nog toe gehad heeft. Er zou gesproken kunnen worden van irrationele gedachten of emoties.
Hij verschijnt bij mij met aversie tegens alles wat met sollicitaties te maken heeft. Cv’s, brieven schrijven en presentatietechnieken, het komt allemaal zijn neus uit. Kortom Joris zit tijdelijk in een impasse. Daar komt nog bij dat het UWV niks doet voor zijn re-integratie en hij dus nu zelf een coach moet gaan betalen ( consequences, C)

Wat kan een coach doen met het ABC model?

De taak van de coach of loopbaancoach is, bij het ABC model, om de cliënt uit te vragen en te confronteren en haar/hem te  verleiden om gedachten eens een ander kant te laten zien. Op deze manier is Joris in staat zijn situatie te herkaderen zodat hij zijn werkelijkheid met een frisse blik kan observeren, (D) uitdagen. Daarnaast ontvangt hij adviezen over andere sollicitatiestrategieën, zoals het verrichten van open sollicitaties, via LinkedIn te gaan netwerken en zelfs te bellen met bedrijven waar hij interesse in heeft (koud bellen). Zijn gedachten over zijn mogelijkheden worden steeds gerichter. Dit komt ook omdat hij een actieplan maakt om zijn doelstellingen te bereiken. Hierdoor is er sprake van wat meer rationeel gedrag. Het gedrag veranderd dus believe en consequences veranderen ook. Hij voelt zich er beter bij.

In onderstaande video over het ABC model leg ik het nog een keer kort uit. Het is een methode die je zelf kunt aanleren, mits je vrij nuchter in elkaar zit. Voor degenen die moeite heeft om zakelijk en persoonlijke feedback te scheiden is enige aanmoediging van vrienden, familie of een coach noodzakelijk.

Video ABC model

 

Mocht je vragen hebben over de ABC methode of vrijblijvend een keer een uur praten, schrijf je dan hieronder even in of bel even met 06-42549202.
Mocht je suggesties weten wat ook werkt, laat dan een reactie achter of meld het even op Facebook.

Comment Section

0 reacties op “De ABC model, veranderen hoeft niet moeilijk te zijn, een video

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Gratis gesprek
Advies stappenplan
Ik heb ook een hekel aan spam
Leo van Veenendaal
Ik heb een coachpraktijk in Utrecht. Mijn missie is: mensen helpen om abstracte ideeën om te zetten in concrete stappen naar een andere baan, onderneming of talentontwikkeling in je huidige bedrijf.Denken over je eigen situatie is niet genoeg, aangezien je makkelijk in oude patronen blijft verkeren. In mijn praktijk is het maken van opdrachten, dus doen, een noodzaak om successen te behalen. Alleen opdrachten die net buiten je comfortzone liggen, werken! Om tot actie over te gaan, is eerst inzicht nodig om daarna keuzes te maken die houtsnijden. Vervolgens is het implementeren van die keuzes een belangrijk onderdeel. Het eerste gesprek is bedoeld voor een kennismaking en intakegesprek.