Page content

Angst een fantastische goede raadgever

article content

Angst een fantastische goede raadgever

De Laatste week heb ik wat slaapproblemen. Dit heeft in mijn geval met opwinding te maken, maar ook  met angst. Van opwinding heb ik voor het slapen last van. Zeker als in juist in een winning mood ben. Het enthousiasme slaat dan over mijn oren en kan ik niet slapen.

Ik heb veel ideeën voor mijn bedrijf, vakantieplannen etc. En daar is ook de angst.  Als ik wat relatieproblemen heb of er iets is met de kinderen is.  Ik kan vaak deze problemen niet direct oplossen wat invloed heeft op mijn slaapgedrag.

Toch is angst een fantastische raadgever. Het doet je beseffen dat je er nu even niet bij bent. Je lichaam is namelijk altijd nu. Maar dat je met je bewustzijn ergens anders bent ( wat trouwens ook in het nu gebeurt) Het heeft met controle te maken. Je heb namelijk de intentie gevoeld, gedacht of hardop uitgesproken, dat je wil gaan slapen, maar je doet het niet. Iets anders overstijgt je intentie om te gaan slapen.

 

Angst is een verhaaltje.

Slaap je niet, dan is de kans groot dat je controleert wat er moet gaan gebeuren of gebeurd is. Of wat je wilt iets hebben in de toekomst of je bent dat iets kwijt geraakt in het verleden. Maar je ben niet NU in het moment, zonder gedachten of geluiden om je heen. Wat heeft dat met angst te maken? Kun je dan natuurlijk afvragen.

Angst is een verhaaltje wat er later kan gebeuren of in het verleden gebeurd is. Morgen, gisteren of over 3 jaar, het is dus eigenlijk een verhaaltje. Een verhaaltje over gedachten en gevoelens die eventueel komen of zijn geweest. Maar nu is het een verhaaltje en grote kans dat het uit je slaap houdt.

Angst heeft dus twee oorzaken:

A:Spijt en hoop

Wanneer je dus niet in het moment leeft, doet de angst goede zaken. Eigenlijk verteld je hersenen: Ik ben pas heel als ik het vast kan houden. Wat natuurlijk een illusie is, het is bedrog.Ga maar na. Koop de auto, huis of vakantie en je wilt vaak nog meer of anders. Of wat je nu niet hebt, kan later beter worden.
Het verhaaltje kun je daarom onderzoeken. Wat wens ik eigenlijk en wat maakt me zo bang? Hoe zou het nu voor me zijn om allemaal niet vast te houden?

B: Angst voor afwijzing.

Angst om afgewezen te worden, is  een van de diepste angsten die er bestaan. Zelfs dicht tegen de doodsangst aan. Is angst dan slecht?  Ik denk zelfs dat angst heel goed is.
Stel dat een man je bedreigt met een kettingzaag in een donkere steeg, dat loop je uiteraard weg. Stel dat je geen angst heb en je gaat hem te lijf. Hoe zal het dan met je aflopen? Niet veel goeds voorspel ik. Dus angst heeft een functie en is in wezen een goede zaak. Angst voor afwijzing is een angst wat in de datingindustrie een rol speelt. Maar ook in de dagelijkse werkoverlegstructuren is angst voor afwijzing een hardnekkige factor. Zelfs zo erg dat mensen maar hun mond houden. Wie herkent zich hierin?

De meeste angsten zijn irreëel

De angst voor de angst is de meest voorkomende angst. Het wordt ook wel neurotisch genoemd. Ben ik wel goed genoeg om een relatie te hebben, deze baan te krijgen, deze baan te behouden, vader of moeder te worden, een kind te verzorgen 20 jaar lang een eigen bedrijf op te richten en te behouden. We hebben er allemaal last van.angst Hoe kun je bij jezelf testen dat je angst hebt voor de angst?

De metafoor van het in slaap komen.

Het slaapprobleem is een hele mooie angst om te onderzoeken.Slapeloosheid, dwingt je om nederig te worden, je moet dus stoppen met de strijd om in slaap te vallen. Alleen het stoppen is al een werkwoord en dus ben je al te veel bezig.Niet maar steeds proberen, proberen en nog eens proberen, maar overgave in het moment. Je overgeven aan de slaap door het moment te aanvaarden.Lukt het gelijk. Vaak niet. Vannacht heb ik bijvoorbeeld slecht geslapen, maar morgen zie ik wel, dat is winst. Nu maar gewoon mijn dag doorkomen.

Slapen is geen werkwoord.

Volgens een van mijn leraren is slapen geen werkwoord, maar een zijns-toestand. Je valt in slaap bestaat uit de werkwoorden vallen en slapen. Slapen is een werkwoord, het is wat je nu doet of niet doet. Je valt echt niet in slaap. Je slaapt of je slaapt niet. Toch is er een soort overgang, deze overgang is geen werkwoord. Het is een zijnstoestand, een eeuwige NU moment.
Als ik besef dat ik niet kan slapen, dan begint het lijden pas. Wij zijn te persoonlijk in ons ontspannen.
Maak je zelf daarom onpersoonlijk door je ademhaling te volgen. Je ademhaling gade te slaan. Is het diep of juist wat minder diep? Hoor je geluid, luister dan naar het geluid en ga dan weer terug naar je ademhaling.
Als de slaap niet komt, is het prima. Dan pak je een boek en ga je wat lezen. Blijkbaar hoef je niet te slapen.

Wil  jij dit artikel aanvullen? Heb je suggesties of wil je in gesprek over slaap. Laat dan wat van je weten via het reactie- of contactformulier.

Comment Section

16 reacties op “Angst een fantastische goede raadgever


Door Paul op 30 december 2010

Hoi Leo,

Ben ook zo’n persoon die het slapen slecht vergaat.
Dwingen om meer nederig te worden om uiteindelijk beter te gaan slapen,
zijn mooie woorden hoor! Maar nog niet voor mij.
Ik zal zeker je tip onthouden, dat een meer ontspannen houding jegens het slapen mij kan helpen. Maar hoe?
Ga nog even een boekje lezen voor het slapen, misschien helpt dat.
Trusten zo..
Paul


Door Nicole op 19 maart 2011

Slaap al jaren zeer slecht en vaak helemaal niet.
Het maakt me zeer oververmoeid en ik tracht oorzaken te zoeken. Hartkloppingen door het roken, dit jaagt mijn angstgedachten aan. Ik verlies de controle. Mijn achterliggende angst is dat ik naar alcohol of medicijnen grijp. Dit heb ik namelijk in mijn persoonlijke rugzakje.
Ik merk echter dat ik overdag tot zo weinig kom en bijna de hele dag alleen met: hoe vind ik rust.
Ik ga meer roken waardoor mijn hart en ademhaling enorm onrustig worden.
Als ik het zo schrijf gaan er veel vicieuze cirkels in werking.
Ik lig uren wakker en als een soort veer in bed. Ben zeer gespitst op lichamelijke signalen die ik dan (weet ik verkeerd interpreteer)
In veel betere tijden gaf ik zelf ontspanningsoefeningen en kon het zelf ook erg goed.
Mocht iemand een tip hebben: zeer graag. Het is niet zo dat ik de hele dag op bed lig maar ik voel me vreselijk.
Hoop dit wel te kunnen doorbreken.
Wordt een kwelling.
Zeer blij met reacties.


Door Maggy op 21 maart 2011

Beste Nicole,

Ik denk dat iedereen bij vlagen wel periodes kent waarin hij minder goed slaapt. Uit jouw verhaal maak ik op dat het roken een belangrijke rol speelt. Dus daar zou ik mee beginnen, omdat minder te doen voor het slapen gaan. Daarnaast zou ik persoonlijk gaan bedenken waarom je zo onrustig bent. Speelt er iets in de privésfeer of op het werk dat stress veroorzaakt? Zo ja, is er wat aan te doen? Als er geen concrete aanwijzingen zijn zou ik toch weer proberen de ontspanningsoefeningen die in het verleden zo goed hielpen op te pakken. Misschien kan yoga of meditatie ook uitkomst bieden. Succes!


Door Madeleine op 22 maart 2011

’s nachts zijn angsten groot en ondanks dat je weet dat ze niet reëel zijn kan je ze niet controleren. Zo gauw het licht wordt ziet de wereld er heel anders uit en vraag je je af hoe je je zo hebt mee laten slepen. Althans, dat geldt voor mij.
Ontspanningsoefeningen helpen voor mij niet. Ik kan mijn hoofd niet “uitzetten”. Wat bij mij wel helpt is muziek. Ipod aan op een redelijk volume zodat mijn hoofd uitgeschakeld wordt, inclusief de angsten. Ik kies één nummer en zet dat op herhalen, zodat het op een soort mantra lijkt. Meestal wordt ik na verloop van tijd wakker en hoef ik alleen de Ipod uit te zetten.
Het loslaten van het feit dat je niet slaapt, is een goede tip, hoewel ik niet weet hoe ik dat moet doen. De klok loopt door en je ziet het steeds later (of vroeger) worden, en de volgende dag weer op tijd eruit, is voor mij geen ontpannende gedachten.


Door Nicole op 23 maart 2011

Beste Maggy,
Dank je voor je reactie. Je hebt gelijk dat roken nu een grote rol speelt. Dat dat een slecht surrogaat is, is duidelijk. Het verhoogt de stress. Het denken aan het waarom is juist overgeslagen in veel te veel denken.
Een positieve kant: Ga morgen met een goede therapeute kijken hoe ik het verleden kan laten rusten, de doden dood laten. Geen oplossingen in het verleden zoeken maar meer in het hier en nu leven.
Ik zit nu steeds als een veer op mijn stoel en pieker (denk over hoe het zo heeft kunnen komen.)
Stress op persoonlijk en werkvlak spelen zeker mee, alsmede de overgang. Veel dingen in mijn lijf veranderen en ik interpreteer die blijkbaar als gevaarlijk. Ik weet het, echter in de nacht maak ik die groter.
Ik weet het wel, maar geloven of vertrouwen is een tweede. Ik “denk” dat mijn lijf dit allemaal niet aan kan. Te liggen naast iemand die heerlijk slaapt is dan heel naar.
Ik leg me niet neer bij dit stuurloze gevoel. Ben er echter nog niet.
Het lijkt of mijn dromen uit elkaar zijn geplofd.
Er wordt gezegd angst voor de angst, of angst voor de leegte.
Ben zelf altijd hulpverlener geweest, helaas lijkt het dan moeilijk om zelf hulp te ontvangen.
De reactie van Madeleine zou die van mij kunnen zijn. Ik kan inderdaad mijn hoofd niet uitzetten.
Er wordt door mij aan gewerkt en ik ben ervan overtuigd dat ik eruit kom.


Door Leo op 4 april 2011

Dag Paul, Maggy, Nicole en Madeleine,

Dank voor jullie bijdrage over angst… uh…slaap.
Grappig om te lezen dat het slaapprobleem ons allen toch wat meer raakt dan de algemene titel doet vermoeden. Een slaapprobleem is natuurlijk een onderdeel van angst, maar dan wel een stuk concreter.
Ga daar nog wel eens een artikel over schrijven, hoe ik worstel met het slaapprobleem.
Laatste tijd gaat het best wel goed aangezien ik, door het mooie weer waarschijnlijk, meer in de frisse lucht kom en minder achter mijn pc!!!
Dat wil nog niet zeggen dat ik het slaapprobleem heb opgelost.
Jullie horen nog van me.


Door Monique op 25 augustus 2011

Hallo,

Het laaste jaar heb ik veel last gehad van nachtmerries en daarbij kletstnast wakker worden van het zweet. Huid nat, pyama nat, bed nat… midden in de nacht me akelig voelen, denken ;het is vast heel erg met me, en graaien naar een handdoek en een droog shirtje uit de kast. Nacht op nacht. Op een dag gebeurde er weer iets waarvan ik achteloos dacht; daar zal ik vannacht wel weer een nachtmerrie van krijgen. laconiek heb ik toen maar alvast handdoeken en een schoon shirtje naast mijn bed gelegd. Zo van, nou ja, laat maar komen, ik hou het toch niet tegen. Uiteindelijk bleek dit enorm relativerend te hebben gewerkt. Best een overwinnning want zoiets had nog niemand me geadviseerd. Klachten niet weg, en nu wordt ik met andere klachten wakker, pijn door hoge spierspanningen in mijn slaap…Weet nog niet hoe ik dat moet accepteren, want toch blijft er dus een onderliggende angst die zich in mijn slaap uit. Maar toch vond ik het een mooie knop die ik omzette.
groet, Monique L.


Door Jeroen op 26 augustus 2011

Interessant artikel Leo!


Door Leo op 26 augustus 2011

Hoi Monique,

Wat een prachtig persoonlijk verhaal van je, Monique. Zeker een eerste grote stap voor je om je angst op een andere manier dan de gebruikelijke, te omarmen. Ik weet niet of je mijn gratis e-book al gelezen heb. Een van de hoofdstukken gaat over slaap, de zin: “laat je leven maar mislukken”, past wel bij je eerste voorbeeld en eigenlijk ook wel bij je tweede voorbeeld, alleen je weet daarover de uitkomst niet.
Je tweede voorbeeld is nog , zoals je weet, onbewust, en zal zich wellicht ontluiken mocht je nog meer in dit proces gaat vallen of overgeven. Het enige wat je tegen kan houden is de wil dat het in een bepaalde tijdslijn gaat gebeuren. Juist die wil kan dan juist in de weg staan. Slaap is tenslotte een zijnskwaliteit en geen werkwoord, deze zin heb ik van Erik van Zuydam, zie ook een YouTube filmpje van deze man, een link kan je ook via deze website vinden, maar het is nog makkelijker via YouTube zijn naam in te tikken. Nogmaals dank voor je verhaal!

Met vriendelijke groet,

Leo van Veenendaal


Door Maggy op 29 augustus 2011

Hoi Monique,

Ik herken veel in je verhaal over nachtmerries. Ook ik heb geregeld (meerdere keren per week) last van nachtmerries. Het gaat er altijd over dat ik op een verschrikkelijke manier doodga. Bijvoorbeeld doordat ik levend begraven wordt, zoals in de kist in de film/boek “het gouden ei”. Gelukkig help het als er een beetje licht in de slaapkamer komt door de gordijnen. Probleem hierbij is weer dat mijn vriend liever helemaal in het donker slaapt. Is jouw slaapkamer helemaal donker?


Door Leo van Veenendaal op 31 augustus 2011

Hoi Maggy,

Dank voor je reactie. Mijn vraag aan jouw is eigenlijk waarom het zo veel uitmaakt dat je gordijn open moet staan? Slapen doe je met je ogen dicht. Is het probleem niet na de slaap, dat je moeite hebt om na een eventuele nachtmerrie je te gaan heroriënteren?


Door Maggy op 1 september 2011

Hoi Leo,

Ja ik snap het ook niet, maar als ik een beetje licht in de kamer heb krijg ik niet zo snel een nachtmerrie. En het is natuurlijk ook zo dat ik me makkelijker kan oriënteren als ik wakker word na een nachtmerrie.


Door Monique op 4 september 2011

Hoi Maggie, eigenlijk heb ik dezelfde reactie als Leo, dat het probleem van licht vooral speelt op het moment dat je onrustig wakker wordt en je licht nodig hebt om even weer in het hier en nu te komen. Ik zelf slaap het liefst donker, en met raam dicht tegn het geluid. Alleen wanneer het enorm stormt buiten, raam en gordijn openwant dat vind ik dan weer machtig. Denk omdat het zo nietig maakt, dat ik er van moet lachen en erg rustig van wordt.
In ieder geval; Als ik nu verward wakker wordt doe ik een leeslamp aan, ga recht op even in bed tegen de muur aanzitten, om tijd te nemen alles even te laten passeren, het gevoel (angst) ruimte te geven om zo uiteindelijk weer rustig te worden. En ga op een gegeven moment weer slapen. Ik heb (helaas) geen vriend dus ik hinder er niemand mee. En anders zou ik een ooglapje voor hem naaien 😉
Soms wordt ik ’s ochtends wakker en kom ik erachter dat er een lampje brandt, terwijl ik blijkbaar ben vergeten dat het weer zover was vannacht. Nou ja, maar goed ook, dat we dat niet elke keer onthouden.
Over de inhoud van je droom kan ik niets zeggen. Misschien kun je onderzoeken of je nog meer thema’s in je droom kunt vinden. gaat het echt over doodgaan, de manier waarop, de machteloosheid, bepaalde personen? Ik brainstorm maar wat. Mijn dromen zijn vaak heel duidelijk, met bepaalde personen, gesprekken en omgeving. Ik geloof niet dat mensen dromen voor anderen kunnen analyseren, volgens mij ben jij de enige want het gaat om jou, jouw beleving, ervaring en verwerking.

En je vriend moet blij zijn dat ie lekker slaapt 😉


Door Monique op 4 september 2011

Hoi Maggie,

Nog een aanvulling;
Misschien werkt dat licht bij jou hetzelfde als een kind wat niet in het donker durft te slapen. Als geruststelling voor de nacht. Tenslotte ziet een kind niets van dat licht als hij zijn ogen sluit… Beetje placebo effect, wat wel werkt? Val je geruster in slaap, en droom je minder heftig?

groetjes, Monique


Door Maggy op 7 september 2011

Hoi Monique,

Afgelopen nacht was het weer raak. Ik werd letterlijk gillend wakker en sprong uit bed omdat ik droomde dat ik zat opgesloten in een donkere kelder, waarvan het plafond langzaam naar beneden kwam. Echt heel eng. Mijn vriend werd natuurlijk ook wakker omdat ik gilde en uit bed sprong.
Het duurt dan altijd een paar minuten voordat ik me realiseer dat het weer een nachtmerrie heb gehad. Als het dan een beetje licht is, dan ben ik eerder weer bij mijn positieven inderdaad.
Toch vraag ik me nog steeds af, wat nu de oorzaak zou kunnen zijn van die enge dromen.


Door Monique op 4 november 2011

Hoi Maggy,

misschien zou je eens kunnen onderzoeken of je EMDR of hypnotherapie op je dromen zou kunnen toepassen?
Ik heb ook veel last van dromen, gelukkig niet meer zo heftig als laatst, maar ze verstoren wel mijn nachtrust, en vaak ook even onprettig als het laatste blijft hangen bij het opstaan.

Succes!

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Gratis gesprek
Advies stappenplan
Ik heb ook een hekel aan spam
Leo van Veenendaal
Ik heb een coachpraktijk in Utrecht. Mijn missie is: mensen helpen om abstracte ideeën om te zetten in concrete stappen naar een andere baan, onderneming of talentontwikkeling in je huidige bedrijf.Denken over je eigen situatie is niet genoeg, aangezien je makkelijk in oude patronen blijft verkeren. In mijn praktijk is het maken van opdrachten, dus doen, een noodzaak om successen te behalen. Alleen opdrachten die net buiten je comfortzone liggen, werken! Om tot actie over te gaan, is eerst inzicht nodig om daarna keuzes te maken die houtsnijden. Vervolgens is het implementeren van die keuzes een belangrijk onderdeel. Het eerste gesprek is bedoeld voor een kennismaking en intakegesprek.