Page content

Kolb leermodel

Kolb leermodel

Het Kolb leermodel of leercirkel van Kolb is één van de meest gangbare leermodellen.Het is niet gebaseerd op cognitieve theorie zoals het RET model, maar gaat uit van de ervaringsleertheorie. Deze theorie is gebaseerd op het werk van John Dewey. Het leermodel van Dewey is cyclisch en omvat zowel eraren als begrijpen, zowel observeren als handelen. Elk van deze vier elementen is onmisbaar in het leerproces. Het leermodel van Kolb bestaat uit twee dimensies: concreet versus abstract leren en actief versus reflectief leren.

Kolb leermodel kent vier indelingen

Het model kent vier leerstijlen aangevuld met bovenstaande terminologieën , te weten:

CONCREET:

  • concrete ervaring ( CE) (doeners)  actief, doeners/verkopers en servicemedewerkers, veelal uitvoerend.
  • Reflectieve observatie (RO) ( dromers) passief, reflecteren/ trainers, therapeuten, tevens uitvoerend

ABSTRACT:

  • Abstracte begripsvorming  ( AB) (denkers)  passief, reflectie en abstraheren/ wetenschappers
  • Actief Experimenteren (AE) (beslissers) actief, abstracte begrippen vormen, experimenteren en ervaren/ managers

Kolb leerdmodel

Het systeem gaat ervan uit waar je vaak begint met leren, zoals uit boeken leren, in de praktijk leren, observeren en nadoen  of zaken thuis overdenken, je voorkeursstijl aangeeft.

 

    Comment Section

    0 reacties op “Kolb leermodel

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.