Page content

Gewoonten afleren vijf tips, deel 2

article content

Gewoonten afleren vijf tips, deel 2

Vorige keer ben ik met gewoonten afleren, deel 1 begonnen. Vandaag vijf tips hoe je van je gewoonten af kunt komen. Het is echt bedoeld om je te inspireren en te motiveren om eens en voor altijd af te rekenen met hardnekkige gewoonten. Veel van deze methoden om van je gewoonten af te komen heb ik onleend uit een boek van Ben Tiggelaar,dromen, durven en doen.
Zelf heb ik er eigen voorbeelden bij gezocht om de methoden uit het bovenstaande boek wat concreter te maken.

1.Concentreer je op het ja gebied. Hoe was ik op mijn beste momenten in mijn leven?

      • wat vond ik leuk in mijn privé leven?
      • welke taken vind je leuk om te doen op mijn werk?
      • welke documentaire vind ik leuk?

Belangrijk is dat je hier je fantasie de vrije loop laat.

2.Droom concreet maken:

        • Analyseer je eigen succes uit het verleden, wat deed je, wat dacht je, wat voelde je op die momenten, zo nauwkeurig mogelijk.
        • Ga te raden bij experts, leer van Google, interview mensen, via een boek, via een website. Praat met mensen die ervaring hebben. Lees dus om je passie heen.
        • Redeneer en combineer, je eigen ervaringen en andermans momenten, gedrag kiezen die bij jou past.

3.Droom meetbaar maken:

        • MAP: maak je droom Meetbaar Actief en Persoonlijk. Hoe concreter je droom hoe succesvoller is de uitvoering.
        • Wees heel concreet, plan een deadline om je dromen waar te maken, maak ze voor jouw uniek.

4. Zorg dat je de terugvalmomenten in gewoonten gaat analyseren:

        • Door je angsten te raden gaan, want er kunnen onverwachte crisis situaties voordoen, je kunt daartoe jezelf tegen bewapenen.
        • Bij stress en vermoeidheid, hebben we geen lol meer.
        • Vooraf verzinnen van eenvoudig plannen in probleem situatie gaat succesvol worden in crisis situaties

5. Zorg dat je een symbolisch gereedschappenapparaat paraat hebt, zie technieken die hier onder weergeven worden:

Techniek 1

(Geheugensteuntjes):

Alles is toegestaan.

        • Plak stickers op je koelkast, tv, computergewoonten
        • stop briefjes in je portemonnee
        • Maak een armband met tekst die jezelf herinnerd waarom je iets doet.
        • Stel je de moeilijkste momenten levendig voor, doe dan wat jezelf hebt voorgenomen.
        • Spreek je partner aan door een teken te geven, als je het moeilijk krijgt.
        • Gebruik symbolen en woorden die emoties opleveren.

Wissel deze trucjes af.

Techniek 2.( belonen)

Beloon jezelf om meer te durven. Je moet jezelf ontzettend belonen Waar moet ik aan denken? Geef jezelf punten wanneer je doorzet en neem bonuspunten in moeilijkste situaties, 100 punten ( koop nieuwe kleren) 200 punten, ga een long weekend erop uit. Geniet ervan en vertel je wel 10 keer hoe het is, om door te zetten.

Techniek 3: (Actief verweren tegen oude gewoontes)

Door te spreken, denken, bewegen en te voelen.

1 spreken. Spreek jezelf toe in moeilijke situaties, hiermee voorkom je fatalistische gedachten.

2 denken. Probeer in beelden te denken. MC drive ( mannetje dat heel dik is) als je wilt afvallen.
Het is verschrikkelijk kinderachtig. Zoek humor in de crisis, of juist heel klinisch, houd je hoofd juist cool.

3 bewegen. Meer je rug recht op, heeft effect. Sneller bewegen pep jezelf op.
Bewegingoefening met muziek, visualiseer de situatie. Ga bewegen in de visuele situatie.

4 voelen. Muziek, favoriete muziek, oppeppen of jezelf juist rustig maken.

Boek dromen, durven en doen <h/2>

Deze ideeën zijn afkomstig van het boek: Dromen, durven en doen van Ben Tichelaar. Zelf heb ik een aantal voorbeelden bedacht of iets aangepast. Ik ben ervan bewust dat veranderen moeilijk is en dat het enige tijd duurt om vervelende gewoonten te veranderen in enkele nieuwe gewoonten die jou wat op gaat leveren.
Een nieuwe gewoonte duurt gemiddeld 60 dagen om deze in je leven te implementeren. Sommige gewoonten zoals het dopje van de tandpasta er voortaan opdoen, duurt bijvoorbeeld 10 dagen. De meest hardnekkige gewoonten, je werk op een effectieve manier doen, kan wel 280 dagen duren.

Wees niet te streng voor jezelf, houd de humor vast, maar zet wel door.

Plaats een reactie

Mocht je nog aanvullingen hebben met betrekking tot deze laatste artikelen, plaats dan een reactie en vertel wat jij hebt gedaan om van je gewoontes af te komen of dat jij juist een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd.

 

Comment Section

2 reacties op “Gewoonten afleren vijf tips, deel 2


Door Maggy op 25 november 2011

Beste Leo,

Dit is een goed artikel voor mij. De gewoontes die ik probeer af te leren zijn minder eten, minder snoepen en niet zoveel op de bank zitten.
Mijn droom is dat ik ooit nog eens een volle zaal met mensen durf toe te spreken.


Door Leo van Veenendaal op 26 november 2011

Hoi Maggy,

Je beschrijft je intenties, dat is mooi.
Altijd goed om te horen.
Hoe ga je om met periodes als je weer de behoefte voelt om te eten, of te veel op de bank te gaan zitten. Heb je daar een plan voor? Mocht je een plan hebben, dan heb je 11 keer zoveel kans, dat je
gewoonte kan afleren.
Succes verder,

Leo

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Gratis gesprek
Advies stappenplan
Ik heb ook een hekel aan spam
Leo van Veenendaal
Ik heb een coachpraktijk in Utrecht. Mijn missie is: abstracte ideeën om te zetten in concrete stappen naar een andere baan, onderneming of talentontwikkeling in je huidige bedrijf.Denken over je eigen situatie is niet genoeg, aangezien je makkelijk in oude patronen blijft verkeren. In mijn praktijk is het maken van opdrachten, dus doen, een noodzaak om successen te behalen. Alleen opdrachten die net buiten je comfortzone liggen, werken! Om tot actie over te gaan, is eerst inzicht nodig om daarna keuzes te maken die houtsnijden. Vervolgens zijn acties nodig om die keuzes te verankeren. Het eerste gesprek is bedoeld voor een kennismaking en intakegesprek.