Page content

Loopbaancoaching en de zin van doorbraken.

article content

Loopbaancoaching en de zin van doorbraken.

Drie loopbaancoaching bijeenkomsten in Utrecht gehad, allemaal volgens een bepaald proces.
De klanten hadden niks met elkaar te maken maar wel een soortgelijke vraag hebben met betrekking tot: “Wat is  mijn volgende stap in loopbaancoaching?” Logisch natuurlijk, maar daarmee ben je er natuurlijk niet.

Meestal kijken mensen eerst de kat uit de boom. Je zult aan elkaar moeten wennen en vertrouwen moeten krijgen in de aanpak.
Daarom geeft een klant vaak in het eerste gesprek een redelijke, maar eigenlijk onware, vaak onbewuste motivatie voor de coachvraag. Sterker nog
is dit het geval als de klant of coachee op aandringen van de werkgever naar een loopbaancoach moet.

Beter is dat de klant de loopbaancoaching uit eigen zak moet betalen om vanuit een innerlijk overtuiging een beweging tot stand te laten komen waarbij er sneller tot de kern doorgedrongen kan worden. Ben je eenmaal bij de kern van de blokkade, probleem(en) gekomen, dan volgt er vandaar uit een natuurlijke opluchting, een frisse blik, kortom een ( eigen) erkenning van het probleem met daarvan het gevolg weer een weg naar een gewenste situatie of resultaat, de zogenaamde doorbraken. Met Doorbraken bedoel ik die momenten waarin plotseling inzicht ontstaat waar je anders jaren over kan doen om die inzichten te bereiken. Je kunt doorbraken niet forceren, maar wel zo’n situatie creëren dat ze makkelijker bij jou ontstaan. De klant is natuurlijk eerst aan zet. De wil moet er zijn om uit een beperkte situatie te komen. Niemand anders kan dat voor je doen.

De vraag van mijn kant kan bijvoorbeeld zijn:

Welke problemen/ weerstanden kom jij tegen om juist stap te maken?

Deze vraag is een begin van een verkenning van een aantal thema’s of problemen waar mensen tegen aanlopen. In de beginfase, de intake, is het van belang dat zoveel mogelijke  invalshoeken geïnventariseerd worden om niks uit te sluiten. Deze fase noem ik ook wel de fase van feiten en belevingen uit het verleden. Na het eerste gesprek kun namelijk de  huidige situatie veel meer ruimte geven, veel ballast uit het verleden is geuit en hoeft niet zozeer meer op de voorgrond te treden.Het is net als bij een eerste date, je vertelt de feiten, maar

Voor de klant is het van belang na de intake de boel de boel laten, want veel is al gezegd, wat vaak niet het belangrijkste is voor eventuele doorbraken. Woorden worden minder belangrijk als het heden zich in je gaat nestelen, beleving  in het hier en nu en daarbij stilte kunnen wat meer op de voorgrond treden wat gelijk verdieping geeft.

Loopbaancoaching of loopbaanbegeleiding begint vaak oppervlakkig

Loopbaanvragen zijn leuk, maar eigenlijk zijn de vragen te makkelijk, of te oppervlakkig. Het is namelijk heel makkelijk om te vragen wat je droombaan is. Soms komen er wel drie droombanen tevoorschijn, soms geen een, maar altijd is er wel ergens een wens om iets te doen, wat er nu niet is.

Beter is om de vragen om de droombaan voorlopig in de ijskast te doen.

Vragen naar teleurstelling, angst, verdriet en vreugde geven veel meer opheldering waar mensen daadwerkelijk staan.  Twee mensen met een zelfde vraag, ja heel vaak. Twee mensen met dezelfde emotie en/of problemen niet zo vaak, heel weinig. Dat maakt loopbaancoaching zo afwisselend.

Het proces van loopbaancoaching is onder andere  het meedeinen met frustraties gevoelens, pijn en vreugde van mensen, maar dat is het niet alleen. Soms keihard benoemen wat ik zie en wat de klant zegt, geeft juist die dynamiek die nodig is om niet in alle zwaarte weg te zakken.Dan krijgen de coach en de coache een wisselwerking en daarmee gelijk enige verdieping in de relatie. Daarbij schuw ik confrontatie en humor niet. Zitten bij mij heel dicht bij elkaar.

De reden dat ik Utrecht noem is dat een coach nooit ver weg moet zijn. Een coach is iemand waar je zo af en toe heen kan gaan om even uit de dagelijkse ratrace te komen. Alle dagelijkse bullshit te uiten en te voelen wat de essentie van de weg,  je richting is. Vandaar uit ontstaan nieuwe inzichten en kan je vandaar uit bouwen naar een baan die bij je past en waar je weer blij van wordt.

Loopbaancoaching Utrecht is dus een plek midden in Nederland waar dat kan. Altijd binnen twee uur bereikbaar. Mocht je in Zeeland of Groningen wonen, ga daar dan op zoek naar een coach die in de buurt woont. Goede coaches zitten overal, maar je mag wel de tijd nemen om ze te vinden.

Succes.

Zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat.

Leo van Veenendaal

 

Comment Section

2 reacties op “Loopbaancoaching en de zin van doorbraken.


Door Paulus Minders op 18 september 2012

Wat kost bij jou een aantal sessies bij elkaar?
Ik ben Paulus en heb net gereageerd op een artikel. Ben alleen de naam van het artikel weer vergeten.
Tot horens,
Paulus.


Door Leo van Veenendaal op 18 september 2012

Hoi Paulus,

Als je zes bijeenkomsten van te voren aanvraagt, zul je minder betalen.
De eerst bijeenkomst is altijd gratis, maximaal een uur. Het uurtarief is voor particulieren €80,-. Voor zes keer is dat normaal gesproken € 500,-, waarvan een uur gratis en vrijblijvend. Voor € 347,- kun je bij zes keer een uur terecht.
Mocht je dit wat vinden, dan kun je via het contactformulier een afspraak maken. Voor nu, succes met al je activiteiten.
Met vriendelijke groet,

Leo van Veenendaal

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Gratis gesprek
Advies stappenplan
Ik heb ook een hekel aan spam
Leo van Veenendaal
Ik heb een coachpraktijk in Utrecht. Mijn missie is: abstracte ideeën om te zetten in concrete stappen naar een andere baan, onderneming of talentontwikkeling in je huidige bedrijf.Denken over je eigen situatie is niet genoeg, aangezien je makkelijk in oude patronen blijft verkeren. In mijn praktijk is het maken van opdrachten, dus doen, een noodzaak om successen te behalen. Alleen opdrachten die net buiten je comfortzone liggen, werken! Om tot actie over te gaan, is eerst inzicht nodig om daarna keuzes te maken die houtsnijden. Vervolgens zijn acties nodig om die keuzes te verankeren. Het eerste gesprek is bedoeld voor een kennismaking en intakegesprek.