Page content

Organiseren van informatie, vijf tips

article content

Organiseren van informatie, vijf tips

Organiseren van informatie. Waarom is goede informatie tegenwoordig zo belangrijk?  Een aanleiding van mijn vraag ontstond bij de Troonrede. De Koning zei op Prinsjesdag 2013 ongeveer het volgende:  “De maatschappij is al enige jaren onderweg om een participatie of activeringssamenleving te worden. Het zorgstelsel is aan vervanging toe.”

Ik ging nadenken welke concequenties dat nu al heeft voor het zelforganiserend vermogen van zijn burgers.

Het gevolg van bovenstaande bewering is dat mensen meer behoefte krijgen om zichzelf te wapenen tegen meningen/dogma’s van mensen die iets van jou zouden willen.  Je zult dus de  juiste informatie willen ontvangen om uiteindelijk goede keuzes te maken.

Beter organiseren om de juiste informatie te krijgen.

Beter organiseren door de juiste informatie te kunnen zoeken. Deze zin dekt de behoefte beter.
Veel hulp kwam vroeger via een vraag/behoefte van een klant bij een huisarts terecht. Er volgt een gesprek met de huisarts om vaak vervolgens door verwezen te worden naar een psycholoog, psychiater, fysiotherapeut, podoloog en medische specialist, enzovoort. Het koste relatief weinig en er werd beslist over jou wat jij nodig had, kort samengevat was dat het collectieve zorgstelsel.

Tegenwoordig, door alle bezuinigingen, wordt er een hoge eigen bijdrage gevraagd om zorg te krijgen. Veel mensen kiezen voor een basisverzekering en laten de aanvullende zorgverzekering achter wegen om zo geld uit te sparen. Dat geld is namelijk nodig om steeds meer te sparen om in de  toekomst er gebruik van te kunnen maken.

Om op mijn eigen vakgebied te blijven. Hoe weet jij nou waar je moet zijn voor een goede coach? Sommige coaches worden misschien wel vergoed door een of andere ziektekostenverzekeraar, maar hoe weet jij nou of die goed is. Veel coaches zijn nergens bij aangesloten, maar hebben toch klanten. Hoe komt dat toch?

Sociaal bewijs

Via een website vertellen ze hun visie en missie en daar komen bezoekers op af. Via deze woorden gaan ze filteren op welke websites voldoen nog meer aan mijn zoekprofiel. De website die aansluit op de behoefte en overtuigend bewijs levert dat ze echt wel goed zijn. Hoe lever je bewijs? Door bijvoorbeeld via de Sociale Media of eigen website aanbevelingen of reviews erop te zetten (sociaal bewijs).

Overheidsinstanties/beroepsverenigingen/ papieren kranten lijken hierdoor ( zorgstelsel) hun beste tijd gehad te hebben.  Mond-op-mond reclame is het medicijn voor een participatiesamenleving. Hoe kom je aan goede mond-op-mond reclame door gebruik te maken van sociale media als: Twitter, Linkedin, of Facebook.  Zelfs Google laat deze sociale media toe in haar ranking. Hoe meer mensen iets waardevol vinden, hoe hoger in de zoekmachines. De zoekmachines worden dus steeds menselijker. Daarmee verhoog je de kans van wat je zoekt ook krijgt.

Vaak vragen mensen zich dan af. Wat gaat me dit kosten en hoe vaak zou ik gebruik maken van een coach? De meeste mensen gemiddeld een keer per leven en vinden de kosten niet opwegen tegen alle rompslomp van een ziektekostenverzekeraar. Hoe ga jij straks jezelf beter organiseren zodat de maatschappelijk niet met jou aan de loop gaat?

5 tips om beter te organiseren hoe jij informatie gaat zoeken.

Om beter te organiseren heb je een aantal competenties nodig om dat voor elkaar te krijgen. Wat is een competentie?
Een competentie is een optelsom van: kennis+vaardigheden en attitudes.

De vijf tips zijn:

organiseren en voorbereiden

  1. Goed Googelen is misschien wel de belangrijkste competentie voor het organiseren van goede informatie. Denk dat veel mensen hieraan voorbij gaan. Goed Googelen is analyseren wat precies jou behoefte is. Daarna je kunnen verplaatsen, hoe andere denken wat jouw behoefte is om deze aan je te  bieden. Je moet dus zorgen dat je ook over een ander vocabulair kunt beschikken van wat je meestal gewend bent.

    Een andere zoekstrategie zoeken helpt!

    Kies eens een andere zoekstrategie. Denk vanuit een ander familielid, cultuur of religie. Of denk als een document. “Het gemak waarmee informatie vindbaar is, maakt internetgebruikers waarschijnlijk gemakzuchtig. Je denkt vaak dat je vindt wat je zoekt, maar je bent je niet bewust van wat je niet vindt.” Citaat is van Henk van Ess, een zoekspecialist.

  2. Zoek samenwerkingsrelaties om van elkaar te leren. Voortdurend je oor te luister brengen is goed maar niet goed genoeg. Je zult actief op zoek moeten gaan in de fysieke wereld om de juiste informatie te vergaren. Bezoek seminars, webinars, of ga naar beurzen toe. Zo krijg je veel meer informatie wat beklijft. Alleen op Internet gaan is te vluchtig.
  3. Werken aan preventie. Zorg dat je al weet wat je moet doen voordat het gebeurt. Denk aan preventieve geneeskunde, sportbeoefening om gezond te blijven, reisbureaus die op maat een reis kunnen uitstippelen. Je kunt de programma’s steeds meer op jouw situatie toepassen.
  4. Onderhouden van  je eigen professionaliteit en competenties. Organiseer om je heen wat nodig is om bij de juiste mensen te komen. Organiseren is dus een permanente bezigheid. Het houdt nooit op en het is leuk om te doen. Ga desnoods naar een opleiding. Haal kennis, vaardigheden of een nieuw netwerk binnen.
  5. Ondernemend en innovatief zijn.  Je speelt adequaat in op de permanente veranderingen die vanuit de samenleving op je afkomen. Je bent in staat, open te staan voor ontwikkelingen en je kan onderzoekend en initiatiefrijk te werk gaan.

Laat een reactie achter, mocht je de lijst willen aanvullen of commentaar geven. Veel succes.

Comment Section

0 reacties op “Organiseren van informatie, vijf tips

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Gratis gesprek
Advies stappenplan
Ik heb ook een hekel aan spam
Leo van Veenendaal
Ik heb een coachpraktijk in Utrecht. Mijn missie is: mensen helpen om abstracte ideeën om te zetten in concrete stappen naar een andere baan, onderneming of talentontwikkeling in je huidige bedrijf.Denken over je eigen situatie is niet genoeg, aangezien je makkelijk in oude patronen blijft verkeren. In mijn praktijk is het maken van opdrachten, dus doen, een noodzaak om successen te behalen. Alleen opdrachten die net buiten je comfortzone liggen, werken! Om tot actie over te gaan, is eerst inzicht nodig om daarna keuzes te maken die houtsnijden. Vervolgens is het implementeren van die keuzes een belangrijk onderdeel. Het eerste gesprek is bedoeld voor een kennismaking en intakegesprek.