Page content

Succesfactoren die jou een boost kunnen geven

article content

Succesfactoren die jou een boost kunnen geven

Dit blogartikel is een onderdeel van een cyclus van drie blogs over succesfactoren.

Succesfactoren die jou een boost geven, zijn gefilterd naar zaken die echt voor je werken.
Ik denk dat er maar zes factoren zijn, die er echt toe doen.
Ik kom tot deze zes factoren die jou echt waarde kunnen opleveren. Het geeft je ook meer vreugde in alles wat je doet.

Om deze factoren toe te lichten heb ik deze factoren in drie blogberichten onderverdeeld. Elk blog behandelt twee succesfactoren.

 De zes succesfactoren zijn:

  1. kennis
  2. vaardigheden
  3. netwerk
  4. strategie
  5. planning
  6. implementatie

Wat doen de maatschappij?

Scholen en bedrijven trainen kinderen en volwassen om steeds meer kennis op te nemen.
De vraag is natuurlijk waar dat dan heen leidt? Kennis is vaak gratis te verkrijgen, maar de vaardigheden om die kennis op halen en te rangschikken is nog niet zo gemakkelijk.
Hoe kies je die informatie die op langer termijn nuttig is? Van welke informatie blijf je vooral af?
Om dat te weten heb je weer vaardigheden nodig. Om bijvoorbeeld minder TV te kijken, maar een goed boek te lezen, heb je weer vaardigheden nodig. Denk bijvoorbeeld aan het vermogen om te focussen, hoofd- en bijzaken te kunnen scheiden of keuzes maken wat je wel of niet leest. Keuzes maken is een thema waar veel klanten bij mij voor komen.succesfactoren

Vaardigheden om mensen te bereiken wordt moeilijker

Aandacht wordt schaarser.

De kennis om een website op internet te plaatsten wordt steeds makkelijker, maar de vaardigheid om mensen echt te bereiken blijft een ingewikkeld proces, aandacht wordt namelijk steeds schaarser. Je zult dus vaardigheden moeten aanleren om de juiste mensen frequent en langdurig te willen bereiken. Deze vaardigheden zou je moeten verwerven via professionele trainingsbureaus, die daar weer kennis en vaardigheden hebben opgedaan.

Tijd nemen om echt goed te communiceren wordt voor veel mensen onbereikbaar

Twee mensen die elkaar echt willen begrijpen is niet voor iedereen weggelegd, vaak is daarvoor training nodig om verfijnder met je gesprekspartner te kunnen communiceren. Gevoel is daarbij noodzakelijk, zonder dat de emoties de overhand hebben. Vaak zie je in de massa media emotieprogramma’s als Big Brother, Robinson Eiland, Dating in the dark en tegenwoordig Utopia.
Er ontstaat meestal veel ophef en schaamteloze emoties zonder enige nuance aan te brengen in de communicatie tussen de deelnemers. Vervolgens leiden deze emoties niet echt tot duurzame oplossingen. Daar is dus meer voor nodig. Langdurige communicatietrainingen en veel reflectie op wat je zegt zou al een hele verbetering kunnen zijn. Gaat vaak jaren overeen omdat goed onder de knie te krijgen.

Twee succesfactoren,  kennis en vaardigheden, wat te doen bij het winnen van de Lotto?

Wanneer je een miljoen Euro verdient via de Lotto, dan loop je de kans het kwijt te raken. De kennis en vaardigheden ontbreken bij velen van ons om een miljoen euro te behouden of te groeien. Deze vaardigheden zijn te trainen, door je beter te kunnen focussen op vaardigheden die voor jou wel waarde geeft. Vaardigheden trainen kost geld. Kennis bijna niet. Kosten bibliotheek kost rond de €45,- op jaarbasis, daar kun je bijna alle kennis vinden.

Kiezen en ze kiezen jou.

Voorbeeld:

Vaak denken we dat we van een hobby geen business kunnen maken, omdat we ook bang zijn dat onze hobby niet leuk meer wordt. Als je hobby koken is, wil je dat vaak als hobby houden, omdat je bang dan bent om er geen hobby meer op na te houden.
Grote onzin natuurlijk! Van koken kun je een uitstekende business bouwen. Wie zegt dat  jij de hele dag moet staan koken. Er zijn veel meer facetten waar jij, als business mogelijkheid, je aandacht op kan gaan richten die jou plezier geven. Als je voor iets kiest dan kiezen zij jou. Eigen keuzes maken heeft iets krachtigs. Alsof de mensen bij jou moeten zijn, omdat jij dat ene wat jij te bieden hebt, gewoon uitstraalt.

Voorkeur voor vaardigheden

Zorgen dat je continu je kennis en vaardigheden blijft behouden. Mijn voorkeur gaat uit naar vaardigheden. Kennis verouderd namelijk snel. Vaardigheden hebben een langere levensduur, het beklijft meer of het van jou wordt.
Met kennis kun je een hoop “ballast” veroorzaken. Niet voor niets zitten de meditatieclubs vol hoog opgeleide mensen, die hun hoofd leeg willen maken. Wat niet altijd lukt overigens. Kennis geeft ballast die zomaar komt opborrelen. Kennis blijft echter belangrijk omdat enige basiskennis nodig is.  Kennis geeft ook structuur voor je geheugen. Hoe jij bijvoorbeeld relevante data moet gaan rangschikken en deze weet te reproduceren.

Mocht je meer willen weten over succesfactoren, lees dan de overige twee artikelen. In totaal dus  succesfactoren. Zou jij nog willen aanvullen, schroom dan niet en reageer op dit artikel. Of ga naar het menu: gratis inspiratie.

Comment Section

3 reacties op “Succesfactoren die jou een boost kunnen geven


Door Margriet op 7 juni 2014

De vakantie staat voor de deur. Dan is het voor velen het moment daar om het hoofd leeg te maken. Het zou geweldig zijn om het gevoel van een leeg hoofd dagelijks te kunnen oproepen.


Door Margriet op 7 juni 2014

De vakantie staat voor de deur. Dan is het voor velen het moment daar om het hoofd leeg te maken. Het zou geweldig zijn om het gevoel van een leeg hoofd dagelijks te kunnen oproepen.


Door Leo van Veenendaal op 18 juni 2014

Hoi Margriet,

Dank voor je reactie. Door leegheid wordt je opgevuld 🙂
Prettige vakantie.

Gr.

Leo

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Gratis gesprek
Advies stappenplan
Ik heb ook een hekel aan spam
Leo van Veenendaal
Ik heb een coachpraktijk in Utrecht. Mijn missie is: abstracte ideeën om te zetten in concrete stappen naar een andere baan, onderneming of talentontwikkeling in je huidige bedrijf.Denken over je eigen situatie is niet genoeg, aangezien je makkelijk in oude patronen blijft verkeren. In mijn praktijk is het maken van opdrachten, dus doen, een noodzaak om successen te behalen. Alleen opdrachten die net buiten je comfortzone liggen, werken! Om tot actie over te gaan, is eerst inzicht nodig om daarna keuzes te maken die houtsnijden. Vervolgens zijn acties nodig om die keuzes te verankeren. Het eerste gesprek is bedoeld voor een kennismaking en intakegesprek.